YouTube, Facebook en Snapchat TV

By Digital Media Enzo Facebook, Snapchat, Social Media, Video, YouTube Reacties uitgeschakeld voor YouTube, Facebook en Snapchat TV

YouTube, Facebook en Snapchat TV

Krijgen we met , en TV straks nog meer kanalen om shows te kunnen bekijken? De twee grootste platformen; Facebook en YouTube, hebben onlangs namelijk aangekondigd eigen tv shows te gaan produceren. Iets dat immers ook alweer enige tijd populair is bij bekende on demand partijen als; Netflix, Amazon en HBO. Maar ook bij Snapchat staan de mediabedrijven in de rij om hun content te kunnen uitbrengen.

Facebook

Volgens Business Insider is Facebook van plan om vanaf juni de eerste tv shows aan te gaan bieden. Inmiddels gaan er echter geluiden dat de livegang is uitgesteld tot het einde van de zomer omdat de -omgeving nog niet af zou zijn. Facebook zelf heeft nog niet gereageerd op deze berichtgeving. Bij de lancering worden er circa 24 shows verwacht, maar inmiddels schijnt er ook al groen licht gegeven te zijn voor de productie van nieuwe shows. Facebook zou twee soorten programma’s gaan introduceren. Allereerst langere en duurdere shows die TV waardig zijn en daarnaast goedkopere korte shows (5 tot 10 minuten durend), die iedere 24 uur worden vernieuwd.

Met het nieuwe initiatief zal Facebook een nog grotere rol gaan spelen in de beheersing van de inhoud op het kanaal, dat ondertussen alweer bijna 2 miljard gebruikers kent. Ook hoopt het sociale netwerk hiermee extra inkomsten te kunnen realiseren en weer nieuwe mogelijkheden aan te kunnen bieden voor zijn adverteerders. Tevens probeert Facebook de jonge gebruikers vast te blijven houden, waar Snapchat een geduchte concurrent is.

YouTube

Ook YouTube is druk bezig om dit jaar 7 tv-series aan te kunnen bieden die gratis bekeken kunnen worden. Zo heeft het video platform al talkshow-host Ellen Degeneres, zangeres Katy Perry, acteur/comedian Kevin Hart, zanger Demi Lovato, radio- en tv presentator Ryan Seacrest en YouTube sterren The Slow Mo Guys en Rhett & Link aan zich weten te binden. Ondanks dat het bedrijf ook al enige tijd bezig is de uitrol van een betaalde advertentie-vrije versie; YouTube Red, gaat het bedrijf flink investeren in kwalitatieve gratis video content.

Snapchat

Snap Inc. werkt met mediabedrijven samen om content voor het sociale netwerk te ontwikkelen. Volgens een rapport van The Wall Street Journal zijn er inmiddels al contracten getekend met partijen als; NBC Universal, Turner, Discovery, ESPN, Vice Media en de NFL om originele shows voor Snap TV gaan te produceren. De programmering zal dus erg divers zijn en de verwachting is dat er dagelijks twee tot drie afleveringen worden vrijgegeven, die ieder drie tot vijf minuten duren. Ook Snapchat hoopt natuurlijk dat het hierdoor meer advertentie inkomsten zal gaan genereren, dat uiteindelijk 50/50 met hun partners verdeeld zal worden. Hoe dan ook, Snapchat zal moeten bewijzen dat de investering voldoende geld kan opleveren om immers de waarde van 25 miljard dollar te kunnen rechtvaardigen.

  • Share: