Voice search in opmars

By Digital Media Enzo SEO, Voice Reacties uitgeschakeld voor Voice search in opmars

Voice search

Onlangs introduceerde Google de Nederlandse uitvoering van spraakherkenningssoftware Google Assistant. Mede door deze ontwikkeling komt voice search steeds meer in de schijnwerpers te staan en terecht vinden wij. Het aantal gesproken zoekopdrachten neemt namelijk in een razendsnel tempo toe, een belangrijke trend om in de gaten te houden en die zeker aandacht vereist.

Wat is voice search?

Met voice search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Bijvoorbeeld via een persoonlijke assistent zoals Google Assistant, Alexa van Amazon of Siri van Apple. Maar het kan ook rechtstreeks in de zoekmachine zelf, binnen de Chrome browser door op het microfoon icoon in de zoekbalk te klikken. Daarnaast zijn er steeds meer slimme apparaten die de persoonlijke assistenten in de hardware geïntegreerd hebben. Vorig jaar gaf Google aan dat inmiddels 20 procent van de zoekopdrachten via de mobiele app en Android-devices geïnitieerd werden door voice search. Omgerekend zijn dat ongeveer 10 miljard gesproken zoekopdrachten per maand. Naar verwachting zullen de komende jaren deze cijfers hard gaan stijgen. ComScore voorspelt dat tegen 2020 ongeveer 50% van alle zoekopdrachten via spraak zal verlopen en 30% van de zoekopdrachten zal plaatsvinden zonder een scherm.

Hoe gaat de assistent te werk?

Met de opkomst van gesproken zoekopdrachten is het belangrijk om te weten hoe een assistent te werk gaat. Deze is uitgerust met algoritmes die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie. Rekening houdend met de bewoording van de zoekopdracht, eerdere aankopen, de domeinautoriteit van webshops en beoordelingen, biedt de spraakassistent een greep uit de zoekresultaten aan. Consumenten die dus via voice search shoppen, krijgen uitsluitend de resultaten te horen waarvan het algoritme bepaald heeft dat het het meest aansluit bij de zoekopdracht. De assistent zal overigens niet meer dan tien resultaten voorlezen. Belangrijke aandachtspunten die voor sommige bedrijven zeker ook binnen de SEO strategie op de agenda dienen te komen.

  • Share: