Google Responsive Search ad en cross-device tracking

By Digital Media Enzo AdWords, Google, Google Analytics, Statistieken, Zoekmachine Marketing Reacties uitgeschakeld voor Google Responsive Search ad en cross-device tracking

Google phone

Tijdens het marketing live evenement in juni dit jaar, heeft weer een aantal nieuwe updates bekend gemaakt. Een zijn aantal zullen we hieronder verder toelichten. Denk bijvoorbeeld aan de vernieuwde zoekadvertentie; de Responsive Search ad. Ook wordt de mogelijkheid van cross-device tracking binnen Analytics beter gemaakt en is druk bezig met het doorvoeren van een rebranding.

Responsive Search ad

De eerste update gaat over de Responsive Search ad, welke momenteel slechts voor enkele adverteerders beschikbaar is. De update zorgt ervoor dat je als adverteerder meer ruimte krijgt. Waar voorheen nog met twee koppen (à 30 tekens) gewerkt kon worden, beschikt de Responsive Search ad over 3 koppen (à 30 tekens). Ook kunnen er tot twee beschrijvingen worden getoond (à 90 tekens), waar de Expanded Text ad over 1 beschrijving beschikt van 80 tekens.

Machine learning

Door het opgeven van meerdere koppen (maximaal 15) en beschrijvingen (maximaal 4), zal Google vele verschillende combinaties (zo’n 43 duizend!) testen om zo uiteindelijk tot de best presterende advertenties uit te komen. Hierbij maakt Google gebruik van machine learning technologie, waarbij uiteraard gekeken zal worden naar de ingestelde doelstelling, namelijk leads of verkoop.

Zorg wel voor voldoende variatie in de koppen en beschrijvingen, wanneer de varianten teveel overeenkomsten bevatten zal Google de advertenties niet tonen. Ook wordt het aangeraden om minimaal 3 koppen zonder één van de ingestelde zoekwoorden te gebruiken, het gebruik van verschillende tekstlengtes en de herhaling van dezelfde call to action te voorkomen. Wil je een belangrijke kop of beschrijving altijd tonen? Dan is dit mogelijk door het pinnen van de specifieke kop of beschrijving. Deze tekst zal vervolgens in alle advertenties standaard worden meegenomen.

Volgens Google zouden de clickratio’s van de Responsive Search ad 5% – 15% hoger uitvallend ten opzichte van de regulier zoekadvertenties. Of dit daadwerkelijk het geval is, zal in de komende maanden meer duidelijk worden.

Google Responsive Search ad

Stoppen met Expanded Text ad?

Uiteraard zijn de Responsive Search ad niet gelijk een vervanging voor de Expanded Text ad. Google raadt zelfs aan om naast de Responsive Search ad met minimaal één Expanded Text ad (per advertentiegroep) campagne te voeren. Hierdoor kunnen de verschillende tussen de advertentievormen getest worden en zorg je ervoor dat je zo vaak als mogelijk zichtbaar bent, ook op de momenten dat de Responsive Search ad geen onderdeel uitmaakt van de veiling. Het wordt ten slotte ook afgeraden om meer dan één Responsive Search ad per advertentiegroep in te zetten, dit zorgt er immers voor dat er minder variaties worden getest en een vertraging van de optimalisatie.

Mobiele snelheid is key

Bij een campagne, maar evengoed bij alle overige online campagnes, geldt dat de snelheid van je (mobiele) website van cruciaal belang is voor de bezoekerskwaliteit en de conversie. Daarom zal Google binnenkort ook de laadsnelheid van de landingspagina in de rapportages meenemen middels een score van 1 tot 10. Hierdoor kunnen ook landingspagina sneller geoptimaliseerd worden om de ranking binnen Google te verbeteren.

Cross-device tracking

Een andere zeer belangrijke verandering is de toepassing van cross-device tracking binnen Google Analytics. Om hier gebruik van te kunnen maken dien je allereerst Google Signal te activeren, welke in de komende weken beschikbaar zal komen voor alle gebruikers. Om de functie aan te zetten, ga je binnen Google Analytics naar beheerder, trackinginfo en gegevensverzameling.

Doordat Google verschillende populaire diensten aan consumenten beschikbaar stelt (zoals Gmail, Google Maps, YouTube, Search, Chrome, Android, Play Store etc.) kunnen deze inzichten worden verzameld en omgezet naar zeer interessante rapportages in Google Analytics. Het apparaat rapport achterhaalt bijvoorbeeld welke devices tot een conversie hebben geleid. Ook remarketing kan hiermee slimmer, doordat consumenten die de website via de smartphone hebben bezocht vervolgens ook via andere devices geretarget kunnen worden. De cookie wordt immers niet aan het apparaat gekoppeld, maar aan het gebruiker. Ook de conversiepaden zullen hierdoor uitgebreider worden en meer inzicht bieden. Het wordt nu immers mogelijk om een eerdere smartphone bezoeker die via een advertentie is gekomen te koppelen aan een directe conversie via een laptop.

Google rebranding

Ten slotte zal Google vanaf 24 juli een rebranding doorvoeren. Zo zal Google worden voortaan Google Ads heten en is er uiteraard ook een bijpassend logo. Daarnaast zullen de producten van DoubleClick en Google Analytics 360 Suite onder het Google Marketing Platform gaan vallen, waar tevens nieuwe producten aan zijn toegevoegd.

Google Ads en Google Marketing Platform

  • Share: