Privacy, Persoonsgegevens & Adverteren

By Digital Media Enzo Facebook, Google, Privacy, Social Media, WhatsApp Reacties uitgeschakeld voor Privacy, Persoonsgegevens & Adverteren

Dat anonieme persoonsgegevens gebruikt worden voor advertentiedoeleinden weten we natuurlijk al lang. Mede dankzij deze informatie kan DMENZO voor jou elke mogelijke doelgroep gericht bereiken en benaderen om de gewenste marketingdoelstellingen te bereiken.

De database van

Google is een goed voorbeeld van een partij die dankzij het verzamelen van gegevens zeer gerichte advertentiemogelijkheden aanbiedt. De database van deze gigant verzamelt eigenlijk ALLE informatie van haar gebruikers. Dit bestaat uit zoekgedrag, surfgedrag, de gegevens van Google Analytics, Gmail en ga zo verder. Bovendien worden cookies niet enkel op de computer opgeslagen, maar ook in het account. Op deze manier kan zelfs het surfgedrag cross device bijgehouden worden. Uiteraard allemaal anoniem, aldus de zoekgigant.

Targeting op

Ook Facebook weet raad met het verzamelen van gegevens. Advertenties gericht op stellen die net samenwonen, net ouders zijn geworden, net een opleiding hebben afgerond of werken bij een specifiek bedrijf (!)? Die kunnen ze allemaal bereiken dankzij de informatie die de gebruikers op hun profiel opslaan.

& Facebook

We weten allemaal dat Facebook enige tijd terug voor het mooie bedrag van 19 miljard dollar (omgerekend circa 13,8 miljard euro) WhatsApp heeft overgenomen. Hoewel er beloofd werd dat de gegevens van WhatsApp niet voor advertentiedoeleinden werden gebruikt, hebben ze enkele dagen terug aangegeven dat ze dit toch WEL gaan doen!

Hoe dan precies? Het is voor Facebook uitermate interessant om te weten welke mensen in jouw contactlijst staan, met wie je veel contact hebt, bepaalde groepen deelt en ga zo door. Uiteraard worden de teksten (vooralsnog) niet gescand, maar wordt er wel informatie gedeeld zoals je telefoonnummer.

behouden?

Wil je dit voorkomen? Dan moet je opschieten, 30 dagen zijn er na de update om de instelling toe te passen. Je kan de nieuwe gebruikersvoorwaarden natuurlijk niet accepteren, maar dan is er grote kans dat de melding in je scherm blijft staan. Wat je kan doen is op ‘meer lezen’ te klikken onder de akkoord button bij deze gebruikersvoorwaarden. Hier krijg je vervolgens de optie om het delen van je nummer uit te zetten.

Heb je al op akkoord geklikt, dan kan je dit onder de accountinstellingen van WhatsApp nog terug draaien. Let wel op; je nummer is dan wel al gedeeld met Facebook.

Ook de privacy op Google verhogen? Dat kan natuurlijk, maar als adverteerder weet je ook dat deze informatie uiterst zinvol is. Wat zou er gebeuren als iedereen anoniem het internet op gaat? Dan worden er automatisch nieuwe advertentie en targeting manieren gevonden. Zijn we hier als DMENZO bang voor? Nee nog lang niet. Er blijven gelukkig genoeg mogelijkheden over om elke doelgroep gericht te benaderen. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

  • Share:

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410