Opmars Smart-TV: 42% van alle huishoudens

By Digital Media Enzo Apple, Mobile, Netflix, Smart-TV, Spotify, Video, YouTube Reacties uitgeschakeld voor Opmars Smart-TV: 42% van alle huishoudens

Smart-TV

Van alle Nederlandse huishoudens bezit inmiddels 42% een en de helft maakt bovendien wekelijks gebruik van apps die hiervoor beschikbaar zijn. Deze cijfers werden onlangs bekend gemaakt in het ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK. Hieruit blijkt ook dat de steeds minder populair is geworden, daar waar Google het juist weer beter doet. We hebben enkele highlights uit het onderzoek op een rij gezet.

Apple TV en Google Chromecast

Ondanks de grote naamsbekendheid van Apple TV blijkt, uit het onderzoek van GfK, dat de verkoopcijfers dalende zijn. Sinds oktober 2015 is de vierde generatie Apple TV in Nederland beschikbaar en biedt de mogelijkheid om apps te draaien. Een deel van het probleem bij Apple ligt in het ontbreken van speciaal ontwikkelde apps voor dit apparaat. De NOS en NPO zijn hiermee bijvoorbeeld heel traag gebleken. In 2017 werden mede daardoor minder dan 31.000 Apple TV’s verkocht. En dat is minder dan de helft van het aantal in 2016. De cijfers van Google’s Chromecast zien er veel rooskleuriger uit. In 2016 werden in Nederland 385.052 Chromecast-devices verkocht en in 2017 zelfs 429.466. De populariteit van de Chromecast heeft waarschijnlijk te maken met het gebruiksgemak en het feit dat er veel apps zijn die ondersteuning voor de hdmi-dongle hebben. Daarnaast speelt ongetwijfeld ook de veel goedkopere aanschafprijs van de Chromecast een belangrijke rol.

Mobiele devices, tv kijken en apps

Televisiekijken op de smartphone neemt toe van 11% (2015) naar 17% (2017) en op de tablet van 30% (2015) naar 33% (2017). Voor het kijken van videofilmpjes geldt hetzelfde; dit nam op smartphones toe tot 33% en tablets tot 41%. Van alle mobiele devices wordt echter het meest tv gekeken via de laptop: 30 procent en gemiddeld 38 minuten per week. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone. Niet geheel verrassend is daarbij de populariteit van apps zoals; YouTube, , NOS, RTL, NU.nl en Ziggo Go. Uit een recent eigen onderzoek van Netflix, kwam overigens ook de opmars van de Smart-TV duidelijk naar voren.

Smartphone gebruik groeit ten koste van de tablet

Het onderzoek laat ook zien dat de smartphone steeds meer wordt gebruikt voor diverse doeleinden, wat ten kosten gaat van bijvoorbeeld de tablet. Dit heeft allereerst natuurlijk met het gebruiksgemak van de devices te maken en verder met de groei in formaat de afgelopen jaren en doordat bedrijven steeds meer mobile first zijn ingesteld. Op deze manier wordt alles steeds meer mobiel geoptimaliseerd en zorgt dit voor een betere gebruikservaring. In de onderstaande afbeelding is dan ook een groei te zien op het gebied van internet (86%), e-mail (78%), social media (68%), bankzaken (56%) en online aankopen (30%).

GfK Trends in digitale media 2018

  • Share:

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410