Native advertisement

De moderne advertorial die zich aanpast


Een groeiende vorm van advertising is Native advertisement. Dit is kort gezegd, campagne voeren middels advertenties die aansluiten bij het platform waarop zij getoond worden, zodat ondanks het zien van een advertentie de bezoekerservaring niet verandert. Native advertisement wordt gerealiseerd doordat bijvoorbeeld de advertentie wordt geschreven in de tone of voice van de website en/of het design en de content automatisch wordt aangepast aan de omgeving. Hierdoor wordt bijvoorbeeld het font van de betreffende website in de advertentie overgenomen en komt vaak ook het formaat van afbeeldingen/video’s overeen met andere artikelen.

De voordelen van Native advertisement 

De gedachte achter Native advertisement is dat de bezoeker niet in de gaten heeft dat het om een advertentie gaat en op deze manier onbewust wordt ‘geconsumeerd’. Ook biedt deze vorm de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Dit in tegenstelling tot het gebruik van andere vormen van bannering. Uit onderzoek blijkt dat content van Native advertisement vaak beter wordt bekeken dan een reguliere banner campagne en dat de affiniteit en de koopintentie met het merk, product of dienst toeneemt.

Wat is er mogelijk binnen Native advertisement?

We zien de afgelopen jaren dat deze vorm zich hard ontwikkelt waardoor er steeds meer mogelijk is binnen Native advertisement. Ongetwijfeld de meest bekende manier is een online advertorial maar daarnaast ook zeker de Sponsored posts die je terug kunt vinden in de feeds van bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter of Snapchat. Verder zijn advertenties in blogfeeds een veel toegepaste manier van Native advertisement, waar gebruik gemaakt kan worden van video’s, afbeeldingen en advertentie teksten.

Eveneens valt er te denken aan Sponsored stories en video’s welke je met behulp van een influencer kunt opzetten en uitrollen. Iets wat uiteraard ook valt onder Influencer marketing. Een andere vorm die misschien niet de meest voor de hand liggende is, maar volgens de definitie er wel toe behoort, is het adverteren in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Deze advertenties (Search Engine Advertisement) worden enkel vertoond wanneer ze relevant zijn aan de ingevulde zoektermen. Bovendien zijn ze qua opmaak zeer vergelijkbaar met de organische zoekresultaten en sluiten dan ook goed aan bij de overige ‘content’ op de pagina. De bezoeker heeft daardoor vaak niet in de gaten dat het om een advertentie en wordt zo via de advertentie naar een passende website gebracht.

Wil je nog meer weten over Native advertisement? Neem dan contact met ons op, we kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden!