Nieuwe Nielsen cijfers: forse stijging voor online

By Digital Media Enzo Mediabestedingen, Online Advertisement Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe Nielsen cijfers: forse stijging voor online

De netto over de eerste helft van 2017 zijn weer bekend! De nieuwe cijfers van marktonderzoeker laten zien dat de netto mediabestedingen in Nederland in het eerste halfjaar met 2,6 procent gestegen zijn tot 1,9 miljard euro.

Daling van bijna alle mediumtypen, met uitzondering van en bioscoopreclame

Echter bijna alle mediumtypen laten een daling zien. Met name print en tv lijken het erg lastig te hebben, al schrijft Nielsen de minus bij tv met name toe aan het ontbreken van een groot sportevenement zoals de Olympische Spelen vorig jaar. Dat de totale bestedingen toch in de plus zijn geëindigd is eigenlijk in zijn geheel toe te schrijven aan de forse toename binnen online. In de eerste zes maanden stegen de bestedingen voor online media namelijk met maar liefst 112 miljoen. Daarnaast zet ook de trend door die we de afgelopen jaren al zagen; een stijging van de bestedingen voor bioscoopreclame. Hiermee lijken de twee mediumtypen als enige mee te kunnen profiteren van de groeiende economie die we in ons land zien.

Verdeling Online bestedingen

Koplopers binnen de online bestedingen zijn Social Media en Search, iets wat wij zeker ook terugzien bij het uitvoeren van campagnes voor onze relaties. Niet verwonderlijk natuurlijk gezien het enorme bereik wat platforms als Facebook, Instagram en Google samen bewerkstelligen binnen een zeer brede doelgroep.

Uit recent onderzoek van IAB Nederland blijkt ook dat zo’n zestig procent van de taart naar Social Media en Search gaat.  Verder zet de groei van Video en Mobile zoals te verwachten door. Binnen de totale bestedingen is inmiddels veertig procent van Search, Display en Video advertising afkomstig van mobiele apparaten. Daarbij laten Display en Video op mobiel een stijging van 35 procent zien.

Vanzelfsprekend hangt de uiteindelijke keuze voor de mediamix zoals altijd af van componenten zoals; de doelgroep, doelstellingen, timing, externe factoren en het beschikbare budget van een campagne. Iets waar we onze relaties iedere dag opnieuw met veel plezier in blijven adviseren. Wil jij ook advies? Neem dan nu contact met ons op!

  • Share: