Marktaandeel Bing stijgt naar 9%

By Digital Media Enzo AdWords, Bing, Google, Online Advertisement, Zoekmachine Marketing Reacties uitgeschakeld voor Marktaandeel Bing stijgt naar 9%

Marktaandeel Bing Nederland

In Nederland is Google al jaren marktleider met een aandeel ruim boven de 90%. Het overige deel wordt verdeeld over zoekmachines waaronder bijvoorbeeld Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Recent heeft Bing, de zoekmachine van Microsoft, een bericht via Twitter verspreid waarin wordt beweerd dat het aandeel van hun zoekmachine in Nederland inmiddels op 9% ligt. Als we kijken naar andere onderzoeken, dan ligt het marktaandeel Bing iets lager dan ze zelf beweren, namelijk rond de 7%. Als we vervolgens kijken naar gegevens uit het verleden, dan is het wel een feit dat de zoekmachine sinds 2015 is verdubbeld. In dezelfde periode heeft Google bijna 4% moeten inleveren. Maar nog steeds geeft 9 op de 10 personen de voorkeur aan Google. Als we kijken naar het gebruik via een smartphone en tablet, dan ligt het gebruik van Google als zoekmachine op respectievelijk 99% en 98%. Bing wordt dus met name op laptops en desktops gebruikt.

Verklaring groei marktaandeel Bing?

De groei van Bing kan mogelijk te maken hebben met het feit dat het de standaard zoekmachine is binnen Windows 10 (gelanceerd eind 2015), maar ook binnen Microsoft browsers Internet Explorer en Edge. Het zou ons eigenlijk niet verbazen als Google het meest gebruikte zoekwoord is binnen Bing, maar Microsoft brengt dergelijke inzichten niet naar buiten. Dus de resultaten van Bing zelf nemen we even met een korreltje zout.

Bing in het buitenland

Als we kijken naar omringende landen, dan ligt het marktaandeel van Bing op 9% (Italië), 11% (Duitsland), 12% (België), 18% (Frankrijk) en de UK (22%). In de Verenigde Staten zoekt zelfs 33% via de zoekmachine van Microsoft. Als we echter wereldwijd kijken, dan ligt het marktaandeel op slechts 9%.

Bing marktaandeel

Adverteren via Bing

Is het dan wel interessant om via Bing te adverteren? Wanneer het budget het toelaat, kan het zeker interessant zijn om via Bing te adverteren. Doordat Bing nog niet heel populair is in Nederland, is de concurrentie lager en liggen de kosten per klik doorgaans lager dan binnen Google. Let wel op dat het bereik uiteraard ook een stuk lager is, enkel Bing is dus af te raden. Het adverteren binnen de Bing zoekmachine lijkt heel erg op die van Google met verschillende targeting opties, het maken van advertentiegroepen, advertentieteksten, zoekwoorden, dynamische tekstadvertenties en shopping advertenties. Ook maakt Bing gebruik van diverse extensies, waaronder bel, app installatie en sitelinks zoals bij Google. Een extensie waar Google niet over beschikt is het gebruik van afbeeldingen in een tekstadvertentie waar je wat meer kleur aan de uiting mee kan geven. Ook heeft Bing nog advertentieruimte aan de rechterzijde, die eerder door Google zijn opgeschort.

Bing SEA

Wil je meer weten over het adverteren middels Search Engine Advertisement (SEA) via Bing of Google? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Share:

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410