Instagram Checkout; de nieuwe winkelfunctie

By Digital Media Enzo Instagram, Social Media Reacties uitgeschakeld voor Instagram Checkout; de nieuwe winkelfunctie

Instagram Checkout

Instagram speelt een steeds grotere rol bij het aankoopproces voor tal van producten. Moederbedrijf Facebook wil deze trend benutten door het platform in te richten met e-commerce opties zodat er een nieuwe bron van inkomsten ontstaat. Onlangs lanceerde Instagram “Checkout” in de VS, consumenten kunnen hierdoor via berichten in de tijdlijn producten aanschaffen zonder de app te verlaten. In deze blog vertellen we je meer over deze nieuwe winkelfunctie.

Wat is Instagram Checkout?

Regelmatig zie je op Instagram berichten, van bijvoorbeeld kleding of cosmetica merken, waarin producten getagd zijn en je prijsinformatie te zien krijgt. Wil je deze producten vervolgens direct aanschaffen? Dan dien je via de link in de product-tag naar de website van de aanbieder te gaan. Op dat moment verlaat je op dus de Instagram app. Geen ideale situatie voor het conversieproces, bovendien kan Facebook hier zelf dan niets meer aan verdienen. Met Instagram Checkout lijkt hier verandering in te komen. Om de nieuwe winkelfunctie te testen is Instagram onlangs in de VS gestart met een selecte groep grote kleding en cosmetica merken. Denk bijvoorbeeld aan Adidas, Dior, Nike, H&M, Mac en Zara.

Checkout

Wie op een afbeelding komt die de Checkout optie bevat, kan (kleding)producten selecteren en deze vervolgens afrekenen. Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen uit verschillende maten en kleuren. Wie op Instagram wil shoppen, hoeft slechts eenmalig enkele persoonlijke gegevens, betaalgegevens en bezorgadres in te voeren. Naast het afrekenen, voorziet Instagram ook in updates over bezorging en shipping.

Afhankelijk van de testresultaten zal de nieuwe functie ook verder uitgerold worden naar andere landen. Of en wanneer Checkout dus ter beschikking komt in Nederland is op dit moment nog niet bekend. Zodra er nieuws is laten we je dat weten.

 

 

 

  • Share: