Google verlengt meta descriptions

By Digital Media Enzo Google, SEO, Zoekmachine Marketing Reacties uitgeschakeld voor Google verlengt meta descriptions

Meta Descriptions

Om de organische vindbaarheid van je website binnen te optimaliseren, is het belangrijk om de ontwikkelingen van de factoren die hier van invloed op zijn (zoals onder meer meta descriptions), op de voet te volgen. pastte onlangs de richtlijnen aan en via deze blog brengen we je hier graag van op de hoogte.

Wat zijn meta descriptions?

Voor iedereen die niet bekend is met de term; een meta description, ook wel meta omschrijving, is het stukje code dat geplaatst wordt in de header broncode van een webpagina. Hierin zeg je in het kort waar de pagina over gaat. In de zoekmachine van Google, zie je de omschrijving meestal terug in de zoekresultaten, onder de title tag en de url, de zogenaamde Snippet. In veel gevallen is dit dus de meta description die je zelf hebt ingevuld. Vul je echter geen omschrijving in, dan kiest Google zelf een snippet, bijvoorbeeld de eerste zinnen van de pagina. Dit doet de zoekmachine ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of de zoekopdracht. Het apparaat en de locatie waarmee gezocht wordt kunnen hierbij tevens een rol spelen.

Meta Descriptions

Nieuwe richtlijnen meta descriptions

De omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten mag voortaan zo’n 320 karakters lang zijn. Dit is bijna het dubbele van wat er voorheen beschikbaar was. Je krijgt dus meer ruimte om je pagina te ‘promoten’ en we adviseren hier zeker gebruik van te maken. Momenteel zijn er veel websites, waarvan de beschrijvingen nog niet zijn aangepast. De langere snippet zie je dan ook nog niet terug bij alle zoekresultaten. Pagina’s die zijn geoptimaliseerd volgens de oude richtlijnen voor meta descriptions (ca. 145 – 160 tekens), behouden in de meeste gevallen namelijk hun ingestelde, korte paginaomschrijving. Met andere woorden, je kunt ten opzichte van concurrerende websites hier het verschil maken en profiteren van de extra ruimte.

We raden daarom aan om alle nieuwe pagina’s aan te maken volgens de nieuwe richtlijn. Afhankelijk van de omvang van de website, zou je voor de bestaande pagina’s bijvoorbeeld kunnen starten om in ieder geval de meest bezochte pagina’s te updaten. Wil je snel een overzicht hebben van al meta discriptions op je website en wellicht ontbrekende ontdekken? Hiervoor kun je gebruik maken van een tool zoals Screaming Frog.

  • Share:

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410