Google update: Coalition for Better Ads en AMP Stories

By Digital Media Enzo Browser, Chrome, Google, Mobile Reacties uitgeschakeld voor Google update: Coalition for Better Ads en AMP Stories

Blokkeren van advertenties en AMP Stories tussen de zoekresultaten.

Elke dag komen er wel berichten binnen met nieuws over veranderingen online en Google is daar geen uitzondering in. Vorig jaar werd het al aangekondigd en nu zijn de wijzigingen in Google Chrome ook doorgevoerd met als doel een gebruikersvriendelijke ervaring te creëren. Daarnaast is Google ook bezig met de introductie van AMP Stories binnen de zoekresultaten! Hieronder gaan we verder in op deze ontwikkelingen.

Coalition for Better Ads

In 2017 konden we jullie hier al vertellen dat Google enkel ‘vervelende en opdringerige’ advertenties niet meer zou gaan vertonen in Chrome. Denk aan pop-ups, reclames die automatisch met geluid worden afgespeeld of niet wegklikbare uitingen.

Inmiddels is het blokkeren in gang gezet. Advertenties op websites van uitgevers die niet voldoen aan de advertentierichtlijnen van de Coalition for Better Ads, worden geblokkeerd door het filter. Vervolgens krijgen de uitgevers van Google 30 dagen om wijzigingen door te voeren om aan de richtlijnen te voldoen. Indien er niets verandert blijven de Ads niet zichtbaar. Indien er veranderingen worden doorgevoerd, worden de advertenties opnieuw beoordeeld waarna ze na goedkeuring weer live kunnen.

Zoals ook vorig jaar aangegeven zal dit voor onze klanten geen invloed hebben op het bereiken van de doelgroep. DMENZO maakt immers al gebruik van de betere netwerken en juiste advertenties. Conclusie? Een positieve ontwikkeling om het surfen op internet te verbeteren voor consumenten.

AMP Stories

Wie gebruikt maakt van Snapchat, Instagram en Facebook is waarschijnlijk al bekend met de term ‘Stories’. Dit zijn vaak verticale animerende updates die (in sommige gevallen) voor een bepaalde tijd zichtbaar zijn. Een grote trend binnen de huidige mediaconsumptie.

Sinds februari 2018 is Google aan het testen met het AMP Stories format tussen de mobiele zoekresultaten, waarbij we zien dat Google wederom z’n mobile first concept aanhoudt.

Want wat is AMP eigenlijk? Accelerated Mobile Pages. Kort gezegd, zijn dit kleine snel ladende mobiele webpagina’s, met andere woorden kleine mini sites waar bedrijven zich kunnen presenteren met behulp van zowel beeld als tekst. Benieuwd hoe dit eruit ziet? Ga via je smartphone naar g.co/ampstories en zoek naar bijvoorbeeld CNN of The Washington Post.

Interessant om te zien is het feit dat Google inspeelt op de Stories trend binnen de traditionele zoekmachine omgeving. Na het zien van de eerste beelden doet het ons denken aan de Snapchat Discover Stories.

Wil je AMP Stories alvast gaan testen op je website? Bekijk hier de tuturial en documentatie om aan de slag te gaan.

Google laat nog niet weten wanneer dit volledig wordt gelanceerd. Wij zijn benieuwd hoe dit zich gaat vorderen en houden je daar natuurlijk van op de hoogte.

  • Share: