Adverteren op Pinterest ook in Nederland gestart

By Digital Media Enzo Pinterest, Promoted pins, Social Media, Zoekmachine Marketing Reacties uitgeschakeld voor Adverteren op Pinterest ook in Nederland gestart

Adverteren op Pinterest

Het heeft enige tijd geduurd, maar het populaire Pinterest is nu ook in Nederland gestart met de uitrol van advertentie mogelijkheden voor adverteerders. In diverse andere landen zoals de VS is dit overigens al jaren mogelijk, zoals hier ook al eerder aan bod kwam. Onlangs beten Scotch & Soda, Allerhande en Ikea in Nederland het spits af met Promoted Pins. Ook benieuwd welke mogelijkheden er zijn om te adverteren op Pinterest? Lees er meer over in deze blog.

Hoe groot is Pinterest in Nederland?

Pinterest is na Instagram het snelst stijgende social platform in Nederland. Momenteel maken er al 3,5 miljoen personen gebruik van het wereldbekende digitale prikbord en 734.000 doen dit zelfs dagelijks, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van NewCom. De meeste “pinners” gebruiken Pinterest als bron van inspiratie, het is dan eigenlijk ook eerder een zoekmachine voor beelden en video’s te noemen dan een social platform. Denk hierbij aan inspiratie op allerlei gebieden zoals kleding, wonen, koken, fotografie, reizen, klussen en vele andere. Voor veel consumenten maakt Pinterest dan ook een belangrijk onderdeel uit van het oriëntatie proces bij aankopen; relevant dus voor adverteerders!

Adverteren op Pinterest

Pinterest vertoond advertenties op twee plaatsen binnen het platform. Ten eerste tijdens het scrollen in de nieuwsfeed van gebruikers. Daarnaast worden er gepromote pins vertoond tussen de zoekopdrachten. Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan Promoted Pins, Promoted Video Pins, Promoted Carousels en Promoted App Pins. Targeting mogelijkheden zijn er onder meer op het gebied van socio-demografische kenmerken, interesses, zoekwoorden, maar denk bijvoorbeeld ook aan een eigen email database. Helaas is het nu nog niet voor alle adverteerders in Nederland mogelijk om gebruik te maken van deze nieuwe optie. Momenteel heeft slechts een geselecteerd aantal partners en merken toegang gekregen om te testen met het advertentieplatform. Eén van de voorwaarden hierbij is bijvoorbeeld dat er ook buiten Nederland geadverteerd dient te worden. Naar verwachting zullen de mogelijkheden in de loop van het jaar ook beschikbaar worden voor de hele markt. Uiteraard houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen.

  • Share: