Adverteren op Pinterest in 2017?

By Digital Media Enzo Apps, Pinterest, Social Media, Video Reacties uitgeschakeld voor Adverteren op Pinterest in 2017?

Adverteren op Pinterst

is momenteel één van de hardst groeiende platforms binnen . Naar verwachting kunnen Nederlandse adverteerders in de loop van 2017 gebruik gaan maken van de advertentieproducten, wellicht al in de eerste helft van het jaar. Belangrijk dus om op de hoogte te zijn van de laatste cijfers en te weten welke advertenties er over de grens (VS, UK en sinds kort ook in Canada) reeds mogelijk zijn.

Pinterest groeit hard

Volgens de laatste cijfers zijn er wereldwijd maar liefst 150 miljoen gebruikers actief. De grootste groei is er momenteel onder de mannelijke doelgroep, zo’n 40% van de nieuwe pinners zijn mannen. Het imago van Pinterest om met name een ‘vrouwen’ platform te zijn lijkt dus te veranderen. Pinterest bevat ondertussen 75 miljard pins waarvan 75% afkomstig is van websites van bedrijven. Uit recente cijfers van GFK is gebleken dat het gebruik in Nederland in twee jaar tijd meer dan verdubbeld is. In november 2016 werd het platform door meer dan 4,6 miljoen mensen bezocht. De groei vindt met name via mobile plaats onder alle leeftijdsgroepen. Het gebruik van Pinterest onder 65 plussers maakt een inhaalslag en gebruikt daarbij, anders dan de andere leeftijdsgroepen, sterker de tablet dan de smartphone. Verder zien we dat Pinterest ook steeds meer als zoekmachine wordt gebruikt; zoeken op basis van afbeeldingen is iets wat steeds meer gebeurt.

Pinterest Add to bag

Adverteren op Pinterest in het buitenland

De eerste advertentievorm die op Pinterest ongeveer twee jaar geleden is verschenen zijn de . Vorig jaar werden de Buyable Pins geïntroduceerd; deze pins zijn voorzien van een blauwe koop knop. Via deze pins kan een pinner in de Pinterest app aankopen doen. Sinds het najaar van 2015 zijn er nog drie nieuwe vormen bijgekomen; de One-Tap, Video en App . Via ‘One-tap’ kunnen pinners met één klik op de knop naar de bron van de pin worden gebracht waar ze kunnen overgaan tot de aankoop van het product. De Video , zie de video onderaan, worden direct afgespeeld binnen Pinterest. Tot slot kunnen pinners via de App direct naar bijvoorbeeld de appstore worden gebracht, de weg naar conversie wordt daarbij dus zo kort mogelijk gemaakt. Zodra er nieuws is over het adverteren op Pinterest in Nederland laten we dit uiteraard weten.

  • Share: