Adverteren binnen TikTok

By Digital Media Enzo Apps, Mobile Reacties uitgeschakeld voor Adverteren binnen TikTok

De onder jongeren enorm populaire app TikTok (voorheen musical.ly), is druk bezig met het testen van advertenties. Zo werd er in februari van dit jaar onder andere een advertentie van maaltijdbezorger GrubHub gespot en vorig jaar adverteerde Guess ook al met de hashtag-uitdaging; #InMyDenim. Dat er directe inkoop mogelijkheden zijn voor advertenties (in een vijftal landen in Europa) was al bekend, maar TikTok is druk bezig om dit verder uit te rollen.

TikTok advertenties

Voor wie niet bekend is met TikTok. In de app kunnen gebruikers korte video’s van 15 seconden uploaden, wat met name gebruikt wordt voor het creëren van playback- en dansclips. Ook wordt TikTok steeds vaker ingezet voor challenges.

Adverteren binnen TikTok

Digiday is in het bezit gekomen van een pitch document dat richting een groot Europees reclamebureau verstuurd zou zijn. Hierin wordt onder andere gesproken over het aantal maandelijks actieve gebruikers en andere gebruikers inzichten (uitgesplitst per land – Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië) en vier advertentie mogelijkheden.

De advertentie mogelijkheden die TikTok zou aanbieden zijn; take-over, native video, hashtag challenge en 2D lens filters. De 3D en AR lenzen komen mogelijk later.

Ook heeft TikTok bij partners aangegeven dat ze werken aan een programmatic advertentieplatform (veiling systeem), voor een verdere openstelling van de app voor meer adverteerders. Gezien de populariteit, uiteraard een logisch vervolg om uiteindelijk meer omzet te kunnen gaan realiseren. De verwachting is dat het advertentieplatform in de loop van de zomer beschikbaar gaat komen, waarin geavanceerde targeting methoden en meetinstrumenten toegevoegd gaan worden.

TikTok gebruikers

Volgens TikTok zijn er inmiddels ruim 800 miljoen gebruikers wereldwijd (van musical.ly waren voorheen circa 3 miljoen gebruikers in Nederland) en zou de app downloads de 1 miljard grens gepasseerd hebben. De app is met name populair onder jongeren van 6 tot en met 18 jaar oud, ongeveer 80% is jonger dan 18 jaar.

Verder openen gebruikers gemiddeld 6 keer (Italië en Spanje) of 8 keer (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland) de app. En besteden zij gemiddeld 31 minuten (Spanje), 34 minuten (Italië), 39 minuten (Duitsland), 40 minuten (Frankrijk) en 41 minuten (Verenigd Koninkrijk) per dag aan de app. De app is het het meest populair onder vrouwen, waar het grootste verschil in Italië en Spanje zichtbaar is (65%/35%) en in Duitsland is het verschil het kleinst (54%/46%).

Het is nog even afwachten, maar het lijkt er dus op dat het Chinese bedrijf achter TikTok (Bytedance) nu serieus bezig is om vervolgstappen te zetten op commercieel gebied. Zoals we bij veel advertentieplatformen zien, is dat de eerste tests in een aantal grote landen worden uitgevoerd. Uiteraard houden we dit nauwlettend in de gaten.

 

 

  • Share: