De 20% regel


Facebook en Instagram


We ontvangen vaak vragen over Social advertisement, en dan specifiek met betrekking tot de specificaties op Facebook en Instagram. Hoe zit het nou precies met de afbeeldingen? We hebben het altijd over de hoeveelheid tekst in de afbeeldingen. Wanneer er namelijk te veel tekst is opgenomen in de afbeelding, wordt de advertentie minder of mogelijk niet weergegeven. De 20% regel wordt hierbij als leidraad genomen.

Hoe werkt dat precies?

Elke afbeelding die gekeurd wordt in Facebook en Instagram wordt door het advertentiesysteem opgesplitst in 5 x 5 blokken. Hierbij wordt aanbevolen binnen maximaal 5 van de 25 (lees: 20%) blokken tekst te gebruiken. Op deze manier wordt er met de advertentie volop bereik opgebouwd.

Indien de afbeelding meer dan 20% tekst bevat is het mogelijk dat het bereik daalt. Er worden hierbij 3 categorieën gebruikt.

–  De afbeeldingstekst is laag: Het bereik van je advertentie ligt mogelijk iets lager.
–  De afbeeldingstekst is gemiddeld: Het bereik van je advertentie ligt mogelijk veel lager.
–  De afbeeldingstekst is hoog: Je advertentie wordt mogelijk niet weergegeven.

Uiteraard zullen we het je laten weten indien er te veel tekst gebruikt wordt. Echter, ligt de definitieve beslissing voor de goedkeuring altijd bij Facebook of Instagram.

We adviseren hierbij altijd om optimaal gebruik te maken van de afmetingen die zijn toegestaan. Gebruik daarvoor – ook voor Page Posts die later ingezet worden als advertentie – een liggende advertentie (idealiter 1200 x 628 pixels, voor de Multi-Ad 600 x 600 pixels en voor de Video Ad 1280×720). De afbeelding van een Page Post met meer tekst kan gewoon geplaatst worden, echter wanneer deze wordt omgezet naar een advertentie zal deze alsnog afgekeurd worden. Houd hier dus bij voorbaat al rekening mee!

Let op!

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo kunnen producten waar een tekst op is afgebeeld wel worden gebruikt of bijvoorbeeld foto’s van producten in daadwerkelijke situaties. Deze regel is specifiek ontworpen voor het toevoegen van een bewuste ‘call-to-action’ of producten waarbij bewust tekst is toegevoegd om het beleid van Facebook te omzeilen.

Voorbeeld: Advertentie wordt weergegeven met maximaal bereik

Voorbeelden: Advertenties worden minder tot niet weergegeven

300-101   400-101   300-320   300-070   300-206   200-310   300-135   300-208   810-403   400-050   640-916   642-997   300-209   400-201   200-355   352-001   642-999   350-080   MB2-712   400-051   C2150-606   1Z0-434   1Z0-146   C2090-919   C9560-655   642-64   100-101   CQE   CSSLP   200-125   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-075   300-115   AWS-SYSOPS   640-692   640-911   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   000-089   000-105   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410